Webinar med BPA-skolen og Norges Handikapforbund

Norges Handikapforbund (NHF) holder gratis webinarer i en rekke ulike tema i disse tider.

15.04 var BPA-skolen med på erfaringsutveksling omkring to tema:
1. Hvordan forholde seg til leverandører og assistenter nå og
2. At BPA nettopp i disse tider kan være en god ordning å søke om, eller opprettholde, fordi det reduserer risikoen for smitte, da man blant annet har få, faste ansatte og avlaster øvrige tjenester/tjenesteytere i en presset tid.

Flere erfarne arbeidsledere, rådgivere fra både leverandørsiden og i NHF bidro med gode råd og gode spørsmål. Dessverre var ikke assistenter med, men kanskje det er mulig å få til en annen gang. Det ble uansett en god time med bra erfaringsutveksling.

Deler ett punkt vi snakket om, nemlig risikovurdering, slik bildet også viser under. Hva kan gå galt og hva kan vi gjøre for å redusere sjansen for at dette skjer og konsekvensene av et slikt tilfelle?

Bildet kan inneholde: 1 person, tekst

I risikoarbeid involveres både assistenter og arbeidsleder, som rapporterer til arbeidsgiver og noen ganger får hjelp til å sette inn tiltak av arbeidsgiver.

Tiltak kan være å skaffe vikarer i tilfelle karantene på faste ansatte. Mange er gode på dette.

Tiltak kan og handle om å skaffe nødvendig utstyr for å unngå smitte, samt nødvendig opplæring i gode rutiner.
Tiltak kan dessuten handle om å bemanne «timer som skal jobbes» på nye måter for å redusere smitterisiko, særlig om man selv er i risikogruppen/har ansatte i risikogruppa, eller som jobber flere steder.

Tiltak kan og handle om å bevare et godt arbeidsmiljø i en annerledes hverdag for seg selv og sine ansatte. Vi kan sammen opparbeide en god kultur i en ny situasjon. – Hvordan takler du hverdagen nå? Monica Haugen er psykolog og BPA-rådgiver i NHF. Hun har laga en fin video om å ivareta oss selv i disse tider, jeg vil anbefale å se på NHFs facebookside.

Det er mer vi kan jobbe med og lage for dere som vil møtes på nettet. Ta kontakt om du har gode idéer. (Det var litt uvant med videoprat, men vi blir fort vant til det og). Takk for nå! Håper vi ses/ høres igjen.